Software Product Nedir ? - Betelgeuse Bilişi

Software Product Line Nedir ?

Yazılım ürün hattı basitçe bir projeyle alakalı ürünlerin belli bir talep doğrultusunda daha verimli bir halde kullanılma çabasıdır. Bir mühendislik uğraşıdır ve ürünlerin benzerlikleri üzerinden fayda sağlarken farklılıklarını da göz önünde bulundurmaya dayanır. İyi bir planlama çerçevesinde, üretim, tasarlama ve teslim aşamalarının tümünü kapsayan geniş bir perspektifle gerçekleştirilir. Bu bağlamda sahip olunan ekosistemde, farklı ancak benzer ürünlerin ya da taleplerin daha az uğraş gerektirecek şekilde verimi yükseltmek amaçlı belli bir sistematiğe oturtularak yönetilmesi gerekir ancak bu şekilde operasyon istenilen başarıya ulaşabilir. Yazılımsal ya da mekanik herhangi bir mühendislik uğraşı içerisinde tüm araçlara tüm operasyonlara entegre edilebilir.

Avantajları Nelerdir? Neden Product Line'ı Kullanıyoruz?

Product Line yani ürün hattı, farklı ürünleri benzer zaman dilimlerinde benzer yaklaşımlarla birlikte yürütmeye dayandığı için farklı sorunların karmaşıklıklarını azaltmaktadır. Yani benzer karmaşıklık gerektiren operasyonları tek elde yürütüp verimi yüksek tutmak olasıdır. Tekrarlı, olgunlaşmış ve kavramları iyi bilinen bir yazılım ürün hattı üretime bir odak noktası getirir ve hızı arttırır. Bu hız doğrudan odak noktasından belirli yapıtaşlarının aynı şekilde kullanmasına ve olgun bir entegrasyon sürecine bağlı ilerler.

Yazılım Ürün Hattı Nasıl Oluşturulur?

Bu işlemi 4 madde altında kolayca kurabiliriz. Ana çerçevede ilk olarak organizasyon adapte edilir. Adapte edilen bu organizasyonun platformu kurulur, bu kurulum esnasında kapsamı kontrol edilir ve buna uygun şekilde aksiyon alınır. Daha sonrasında ürün hattı içerisindeki ürünlerin kendilerine has olan product-specific kısımları üzerine kafa yorulur bunlar belirlenir ve belirlenen bu kısımların kurulumları yapılır. Son olarak da benzer kısımlar üzerine yoğunlaşılır ve bu noktalar ürün hattının ana odağını oluşturur. Bu noktalar belirlendikten sonra tekrarlı kullanım ile maliyet düşürülür. Tekrar kullanım zamandan ve maliyetten kazanç sağlattığı için verimi yükseltecek ve böylece kazanç sağlatacaktır.

Toplam Maliyet şu şekilde formülize edilebilir:

İlk adaptasyon maliyeti + Platform kurulum maliyeti + tüm ürünler için toplam Σ (kendine özel kısımları + tekrarlı kullanım yapılacak kısımları)

Yazılım Ürün Hattını yorumlarken dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan biri de yatırımın geri dönüşü anlamına gelen ROI değeridir. Bu değer aslında yazılım ürün hattıyla alakalı çok kritik bir varoluş sebebidir. Geleneksel şekilde yazılım ürünleri idame ederken genellikle genelde talep zaman ve farklı ürünler bazında linear şekilde ilerlemektedir. Yani ürün sayısı arttıkça zamanla birlikte gereken efor/maliyet aynı şekilde artacaktır ve düzenli şekilde ilerleyecektir. Ancak yazılım ürün hattı ile geliştirilen operasyonlarda, operasyon başında belli bir maliyet ihtiyacı olacaktır bunlar 4 maddede şekillendirmek üzere özetlediğimiz kurulum aşamaları içindir denebilir. Daha sonrasında ortak noktalar üzerinde benzerliklerin farklı ürünler üzerinde tekrarlı kullanımı ile birlikte gereken maliyet ihtiyacı belirli bir noktadan sonra geleneksel yoldan gerekecek olan maliyetin altında kalıp bize avantaj sağlayacaktır. Bu noktaya break-even noktası denir bu noktadan sonra maliyet/efor bazında yazılım ürün hattı operasyonumuz bize ölçülebilir ve hatırı sayılır derecede avantaj sağlayacaktır. Operasyonun bu aşamasından sonra yazılım ürün hattı içerisindeki ürün sayısının artması bize daha çok avantaj sağlayacaktır denilebilir.